MIDDAGSTIPS

Att det ska vara så svårt att hitta på nån mat man kan äta till middag? Det är nog inte ett stort problem egentligen men ändå kommer alltid min mamma hem varje dag innan hon går och handlar och fråga vad jag vill äta. Jag har inte nån bra fantasi heller så vi sätter oss och funderar och sen slutar det ändå med nått vanligt. Man steker en hamburgare, eller gör en pannkaka, kokar lite makaroner och steker korv. Ni vet, det man har ätit hela livet, riktigt husmanskost. Men det är inte konstigt att man börjar bli less av att äta samma mat hela tiden. Ibland så sätter sig mamma och letar efter några nya recept, som nått enkel som går fort att göra efter man har jobbat och är jätte hungrig. Det slutar med att hon hittar nått som verkar enkelt och gott men istället är invecklat och smakar inte alls som det stod att det skulle göra i receptet. Så nu ska jag sätta mig och leta lite recept på enkla middagsrätter som går fort att göra och som verkar riktigt gott. Och jag vill gärna att om någon av er har något tips på nått som är jätte gott och enkelt och kanske lite ovanligt, så kan nu ju gärna skriva det eller tipsa om nån hemsida där receptet finns. Det skulle vara jätte roligt att få veta vad ni gillar och se om även jag gillar det! :)

Nått som vi brukar göra och som kanske är lite ovanligt, eller jag har inte hört någon annan som brukar äta det är pannkakstårta. Det är så simpelt som plättar som man lägger ovanpå varandra med köttfärs och vitsås emellan. Sen lägger man lite ost och några skivade tomater på toppen. Det är hur gott som helst och enkelt att göra. Om ni googlar pannkakstårta med köttfärs så får ni massor med olika tips. Det som är så bra med pannkakstårta är att man kan även göra det till en efterätt, beror helt på vilken fyllning man har i.

Här är ett som jag tycker verkar gott, kanske inte så gott som min mammas men, hah!

Det här behövs för ca 6 port:
3 ägg
5 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 msk smält smör

Fyllning:
500 g köttfärs
140 g tärnat bacon
1 stor lök
2 morötter
2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
 2-3 msk hot chilisås
3 dl köttbuljong (vatten+tärning)
1 dl lätt creme fraiche

Gratinering:
2 skivade tomater
1 dl riven ost

Ugn: 225° 

Gör så här:
1. Vispa samman ägg, mjöl, salt och hälften av mjölken till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken och smält smör. Grädda tunna pannkakor.
2. Skala och hacka löken fint. Skala och grovriv morötterna. Fräs lök, morötter och bacon ca 10 minuter. Lägg över det i en gryta.
3. Bryn köttfärsen och finfördela den med hjälp av en gaffel. Lägg över färsen i grytan och strö över mjölet. Krydda med salt och hot chilisås. Späd med buljong och creme fraiche. Rör om och låt allt puttra på svag värme ca 10-15 minuter. Rör då och då. Smaka av.
4. Lägg samman pannkakorna med köttsåsen emellan. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Strö över riven ost och gratinera ca 20 minuter eller tills osten har smält och tårtan är genomvarm. Strö eventuellt över lite hackad persilja.



Vill ni ha receptet på pannkakstårtan som vi brukar äta så är det bara att skriva så fixar jag det! Till middag ikväll blir det hamburgare, hah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0