HJÄLP

Mycket bra råd!..jag undrar om du själv har haft problem med maten prg av stess eller att du mått dåligt på annat håll,har själv det nämligen ,vore underbart om du isf hade nått råd hur man tar sig ur det,,tack för en super bra blogg!

Hej!

Tack för att du gillar min blogg, känns jätte roligt!
Jag tror att väldigt många har problem med mat. Antingen på grund av stress som du säger eller bara det att man mår dåligt över något då blir det ofta svårt att äta. Jag har inte direkt problem men jag tänker mycket på vad jag äter. Jag försöker äta nyttig och bra mat, men det är inte alltid lätt. Dels för att jag inte riktigt vet vad som är nyttigt eftersom att man hör så mycket olika saker. Och dels för att jag är rädd att jag kommer att fastna i samma mat hela tiden, och få i mig för lite näring. Men jag försöker äta så varierat som möjligt. Jag har dock ett litet problem, jag är en jävla godisgris! Det är inte att tveka om. Jag får ofta ångest, eller inte direkt ångest men jag ångrar mig efter jag har ätit för mycket. Självklart kan jag äta nån dag i veckan utan att känna att det gör något, men eftersom att jag alltid är sugen på godis och äter väldigt ofta så börjar jag må lite dåligt över det. Men jag har perioder, ibland är jag helt tokig och ibland kan jag hålla mig ifrån det hur lätt som helst. Jag älskar mat! Men jag vet hur det är att inte kunna äta, när jag mår dåligt över något eller är orolig så får jag ofta en klump i magen som ersätter hungerskänslan. Då går det verkligen inte äta, maten smakar ingenting! Och direkt jag börjar äta så känns det som om att jag ska spy. Allt tack vare klumpen i magen. Men jag vet inte vad du menar riktigt med att du har problem med maten? Är det bara så att du inte kan äta? Eller får du ont i magen direkt du har ätit något? Om du känner att du mår dåligt och har den där klumpen i magen så tycker jag att du ska reda ut vad det är som bekymrar dej. Det är det enda som kommer att få klumpen att försvinna, att du börjar må bra igen. Är det pga av stress så måste du börja tagga ner! Ta det lungt och släng inte bara i dej vad som helst för att du är stressad, det mår du inte bättre av. Tänk dej för innan du stoppar i dej någon och under tiden du äter så sätt dej ner och ta det lungt. Stå aldrig och ät, kör aldrig bil och ät, utan sitt ner och ta det lungt. Läs en tidigt och ta lite tid för dej själv, det måste man ju kunna unna sig iallfall. Om du jobbar så att du ska ha med dej mat eller måste fara och köpa så gör klar maten kvällen innan. Och gör något riktigt gott och som är bra för magen! Om du får ont i magen så kan du ha magatarr, det orsakas ofta av fet mat och stress. Så då måste du också ta det lugnare och äta bättre. Testa dricka en Actimel varje morgon och äta fiberrik mat.

Jag hoppas att det hjälpte lite och att du kommer att kunna njuta av mat igen, för det är ju det bästa som finns, eller hur? ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för en jättebra svar ,tack !

2009-09-03 @ 14:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0